Det globala skönhetsvarumärket med kundbemötande i toppklass
The Body Shop är ett globalt skönhetsvarumärke som grundades I engelska Brighton 1976 av Anita Roddick och gick I täten för filosofin att företagande kan vara en kraft för gott. Det är fortafrande drivkraften och målet är att bli världens mest etiska och hållbara företag. The Body Shop ägs sedan 2017 av sydamerikanska B-corp klassade Natura och ingår tillsammans med Aesop i den medvetna skönhetsgruppen Natura & Co. The Body Shops produkter för hudvård, hårvård och makeup är naturligt inspirerade, av hög kvalitet och tillverkade etiskt och hållbart. Idag finns fler än 3 000 The Body Shop butiker i 60 länder. 2018 fick The Body Shop utmärkelsen Sveriges bästa kundbemötande av Daymaker Index.
The Body Shops globala CSR-strategi – Enrich Not Exploit ™ ligger till grund för varje del av verksamheten och stödjer målsättningen att bli världens mest etiska och hållbara globala företag.
Djurrättskampanjen Forever Agains Animal Testing som The Body Shop startade 2017 är världens största upprop någonsin mot djurförsök inom kosmetik. 2018 i oktober överlämnade The Body Shop och Cruelty Free International in 8,3 miljoner namn in till FN i New york för att påverka till ett globalt förbud mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser.
The Body Shop utökar även projteket Re-Wilding The World som går ut på att skydda och återskapa biologiska korridorer, biobroar, mellan frisk regnskog och på så sätt länka ihop isolerade arter av hotade djur och växter. Målet är 75 miljoner kvadratmeter biobroar fram till 2020.